2

Hva gjør du om du er bekymret for en elev?

Det kan kjennes skummelt og ubehagelig å spørre noen om de tenker på selvmord.

Man kan bli redd for å gjøre vondt verre, kjenne seg usikker på hva man skal gjøre hvis eleven svarer ja på et direkte spørsmål. Det er ikke farlig å spørre noen man er bekymret for direkte om selvmordstanker. Tvert imot, det er en myte. Forskning underbygger ikke denne myten (Dazzi et al., 2014). Det å snakke åpent om selvmordstanker kan virke lindrende og gi mulighet for hjelp.

 

På nettsiden Livet på timeplanen (RVTS Vest) kan du få råd om hvordan du kan snakke med elev du er bekymret for, og hva du bør gjøre dersom eleven bekrefter selvmordstanker.

Barn og unge som etterlatte etter selvmord

Man bør være oppmerksom på at barn og unge kan få store vansker på skolen når de har mistet en av sine nærmeste i selvmord.

Dette kan prege en stor del av deres hverdag. Trivsel og ytelse i skolen er blant annet en god målestokk på hvordan de er preget av selvmordet. Mange har vansker med å lære nytt stoff og konsentrere seg i timene. Elever som tidligere var regnet som skoleflinke kan få store problemer med å følge med i timene eller gjennomføre lekseplaner. Konsentrasjonsvanskene kan også henge sammen med manglende eller forstyrret søvn. Tanker om det som har hendt kan overskygge det som foregår i klasserommet.

 

Les mer på nettsiden til Livet på timeplanen (RVTS Vest).

Teksten er hentet fra livetpatimeplanen.no